Nové rámcové vzdělávací programy otevřely dveře k začlenění této problematiky do výuky na základních a středních školách. Vysoké školy nabízejí studijní programy geografických informačních systémů. Mnoho vzdělávacích organizací realizuje kurzy celoživotního i profesního vzdělávání v této oblasti. Česká asociace pro geoinformace (CAGI) akredituje kurzy zaměřené na systémy pracující s prostorovými daty.
S prostorovými daty téměř každodenně pracujeme, aniž si to většinou uvědomujeme. Představme si běžnou situaci: plánujeme dovolenou, dejme tomu na Šumavě. Naše první kroky vedou k mapě. Pravděpodobně ale ne k mapě papírové, jak tomu bylo minulé stovky let, ale k „mapě“ na počítači, v prostředí internetu. A to už začínáme pracovat s prostorovými daty v digitální podobě, ze kterých načerpáme prostorové informace o našem dovolenkovém místě. Zjistíme, kde přesně se nachází penzion, který jsme si vyhlédli a třeba přes specializovaný server zamluvili. Vidíme, zda je na samotě, nebo uprostřed vsi. Najdeme nejvhodnější místo k zaparkování, podíváme se, jaké atraktivity jsou v okolí. Pak si začneme plánovat výlety pěšky nebo na kole. Bude pro nás důležitý výškový profil trasy, a kterými zajímavými místy projdeme. Shlédneme virtuální prohlídku zámku na trase, abychom se rozhodli, zda jej navštívíme. A protože vyrážíme s dětmi, tak neopomene vyhledat i naučné stezky, případně kešky na naší trase. Když už je termín dovolené tady, tak si v navigaci naplánujeme trasu, zjistíme, že nejkratší nemusí být i časově nejefektivnější, a očekáváme od navigace, že zareaguje na případný problém na silnici a nabídne nám změnu trasy.
Popišme si ještě druhou situaci: máme v úmyslu koupit si menší starší domek v konkrétním městečku a postupně si ho zrekonstruovat a zvětšit. Realitní kancelář nám nabízí domek, který splňuje naše požadavky. Než se ale rozhodneme k tak zásadní investici, podíváme se on-line do katastru nemovitostí, zda na domě neváznou žádná věcná břemena. Zajdeme na úřad územního plánování, kde nám vysvětlí, jaká omezení jsou v dané lokalitě z pohledu územního plánu, a také zajdeme na místní vodovody a kanalizace, kde nám pohledem do map v jejich systémech řeknou, zda je možné se připojit na kanalizaci. V on-line mapách uvidíme, které místnosti v domě budou osvětleny sluncem, zda v blízkosti nevede hlavní silnice, či v blízkosti není rušivý provoz. Lehce zjistíme, jak daleko budou mít děti do školy a kde je nejbližší hřiště.
Podívejme se mírně do budoucnosti: nevidomé vodí po ulicích speciálně vycvičení psi. Jejich dvouletý výcvik stojí značné peníze a množství situací, které zvládnou, je omezené. Už nyní se vyvíjejí slepecké brýle s kamerkami po stranách propojené s aplikací v mobilním telefonu a sluchátkem v uchu. Kamery budou ve 3D snímat prostor před nevidomým, vyhodnocovat nejvhodnější cestu a také pomáhat nevidomému řešit situace, jako např. „Která přijíždí tramvaj na zastávku? Kde je přechod pro chodce? Kudy se dostanu ke vchodu do obchodu?“
Když už jsme v nedaleké budoucnosti, tak si ještě ukažme příklad praktického využití rozšířené reality. Už teď architekti pro názornost běžně vytvářejí 3D vizualizace svých architektonických projektů ve statické i dynamické podobě. Stačí jen málo, aby tyto vizualizace „oživly“ přímo v daném místě. Náš tablet (či ještě lépe brýle) „ví“, kde právě jsme i jakým směrem se díváme. A to už je jen krůček k tomu, aby nám promítl, jak bude daná stavba zakomponována do okolní zástavby, kterou denní dobu bude osluněna, či zda naopak nebude stínit okolním budovám (viz obr.).
Situace, které jsme si právě teď popsali, stojí a padají s prostorovými informacemi. Jsou to situace z běžného, každodenního života. Ale i v mnohých povoláních se bez prostorových informací neobejdeme. Doprava či logistika by bez informačních systémů postavených nad prostorovými daty/informacemi zkolabovala.
Věříme, že předchozí odstavce poukázaly na důležitost znalostí práce s prostorovými informacemi všemi skupinami obyvatel. Ano, mnoho dovedností z digitálního světa získáváme intuitivně či odkoukáním od lidí v okolí. K efektivnímu využívání prostorových dat/informací ale potřebujeme systematické vzdělávání, díky kterému můžeme získat ucelený komplex znalostí, dovedností a kompetencí.
V rychle se měnícím a rozvíjejícím světě nestačí jen to, co se naučíme ve škole, musíme se vzdělávat průběžně celý život. Jsme přesvědčeni, že tento článek ukázal, že téma prostorových informací do celoživotního vzdělávání bezesporu patří.