Žijeme ve 21. století, které bývá občas nazýváno digitálním věkem. Digitalizace v dnešní době hýbe světem, stejně tak všechny její odvětví. Narážíme na ni každý den – počínaje obchodem se samoobslužnou pokladnou a konče chytrým telefonem v kapse. Pro mladší generace je používání technologií jednodušší, protože s nimi vyrostly. Co ale ti dříve narození, kteří se s nimi učí „za chodu“? Projekt Digitální odysea pomáhá starším lidem nejen s využitím potenciálu technologií, ale také s odbouráním strachu. Za projektem stojí Nadace Vodafone.

 

Když se hovoří o pomoci seniorům, často se mluví o problémech s nízkými důchody nebo s bydlením. Není to důležitější než používání mobilu nebo tabletu?

Digitální gramotnost samozřejmě nevyřeší všechny problémy seniorů. Nedávná zkušenost s pandemií však upozornila na obrovskou potíž – sociální izolaci. Senioři, kteří jsou izolovaní a žijí sami, potřebovali právě v této době nejen kontakt s rodinou, ale i objednat nákup nebo se zaregistrovat na očkování. Řada z nich se cítila ztracená, přitom právě využívání digitálních technologií by pomohlo tyto  problémy zmírnit.

Váš vzdělávací projekt pro seniory se jmenuje Digitální odysea. V čem spočívá a je možné ho přirovnat k Odysseovu putování? 

V jistém smyslu je putování v digitálním světě stejně dobrodružné. V rámci projektu provozujeme online vzdělávací platformu Digitální odysea, kde máme skvěle zpracovaná témata používání chytrého zařízení. Využít ji může opravdu kdokoliv. V neposlední řadě se věnujeme i tématu bezpečnosti na internetu nebo online nakupování, které si mohou uživatelé rovnou vyzkoušet v modelovém e-shopu. V rámci tohoto projektu dojíždíme přímo za seniory po celé ČR a nabízíme společně s naším partnerem, organizací Moudrá Sovička, prezenční vzdělávací kurzy zdarma. Nadace Vodafone také spojila síly s knihovnami po celém Česku. Partnery této spolupráce jsou organizace SDRUK a Elpida. Senioři se mohou dostavit na vybranou pobočku, aby si kromě knih zapůjčili také chytré zařízení s datovou SIM kartou, případně aby získali digitální vzdělání.

Před pár dny jste spustili novou e-learningovou platformu. Co vás k tomu vedlo?

Původní vzdělávací platforma Digitální odysea vznikla v roce 2021. Pojali jsme ji zábavnou formou, avšak naše názvosloví pro jednotlivé kapitoly byla pro seniory méně srozumitelná a matoucí. Také se nám nedařilo udržet návštěvníky při studiu. Proto jsme se rozhodli, že platformu upravíme po vzoru zahraničních kolegů na uživatelsky příjemnější prostředí, kde zapracujeme všechna důležitá témata týkající se digitální gramotnosti, socializace i bezpečnosti na internetu. Naším cílem je nalákat na platformu co nejvíce uživatelů a zároveň přetáhnout uživatele z té staré. Cílíme nejen na seniory, ale i na jejich rodinné příslušníky, kteří jim o platformě můžou říct a v ideálním případě ji s nimi také projít, aby se senioři zorientovali a zjistili, že se není čeho bát.

Jaké jsou největší výhody nové platformy?

Jelikož je vzdělávací platforma Digitální odysea součástí mezinárodního programu Hi Digital, zaregistrovali jsme, že nová verze platformy již velmi dobře funguje v dalších čtyřech zemích – Velká Británie, Irsko, Lucembursko a Nizozemsko. Řekla bych, že mezi její největší výhody patří jednoduchost, praktičnost, komplexita a srozumitelnost. Na nové platformě jsme pracovali spolu s profesionály, kteří se tématu vzdělávání věnují již několik let, a to hlavně proto, aby byla platforma uživatelsky příjemná a senioři se na ni rádi vraceli. Najdou tam všechny informace od A do Z, a to úplně zdarma.

Co byste poradila lidem, jejichž rodiče nebo prarodiče se před technologiemi uzavírají nebo z nich mají strach?

Důležité je netlačit na pilu a v roli mentora být maximálně trpělivý a nápomocný. Mladší generace jsou často frustrované z toho, že při vysvětlování rodiče či prarodiče nestíhají jejich tempo, případně nerozumějí jejich jazyku. Senioři jsou ale frustrovaní stejně, a navíc k tomu mohou mít velký strach z neznámého. Proto může být platforma skvělým nástrojem, kde se dokážou samostatně vzdělávat vlastním tempem bez neustálé asistence. Určitě jim ale pomůže, když si s nimi někdo z rodiny na úplném začátku sedne a platformu s nimi projde krok za krokem. V dnešní uspěchané době je náš čas to nejcennější, co můžeme druhým darovat. Takové momenty nám také pomohou najít si k sobě cestu a prohloubit náš vztah s rodinou. Doporučuji navodit pohodovou atmosféru – připravit čaj, sušenky a v klidu si k tomu společně sednout. Sama jsem byla překvapená, jak rychle se pak v technologiích senioři dokázali zorientovat a jak efektivně je dokážou využívat.

 

Jolana Hájková pracuje ve společnosti Vodafone od roku 2006. K Nadaci Vodafone se připojila v roce 2017 a od té doby zde působí jako programová manažerka projektu zaměřeného na vzdělávání seniorů (Digitální odysea), jehož cílem je zmenšit digitální propast mezi generacemi a starší lidi lépe adaptovat na dnešní dobu moderních technologií. Více o projektu Digitální odysea najdete na https://odysea.nadacevodafone.cz