V nové studii jsme zkoumali výchovné strategie rodičů týkající se interakcí dospívajících s lidmi na internetu. Někteří rodiče volí více restriktivní strategie a nastavují pro takovou komunikaci pravidla a zákazy. Jiní se snaží svým dětem vysvětlit, jak při takové komunikaci zůstat v bezpečí, a hovoří s dětmi o jejich zkušenostech. My jsme se zaměřili na to, zdali rodiče volí různé strategie pro chlapce a dívky či pro starší a mladší děti. Zjišťovali jsme také, jak rozdílné strategie souvisejí s chováním dospívajících, konkrétně s jejich online komunikací s lidmi, které znají pouze z internetu. Studie Lenky Dědkové a Vojtěcha Mýlka z IRTIS vyšla v časopise Information, Communication & Society.

V této studii jsme se zaměřili na tzv. rodičovskou mediaci. Tu lze obecně popsat jako jakoukoliv výchovnou strategii zaměřenou na to, jak děti používají média (v našem případě informační a komunikační technologie, ICT). Jejím cílem obvykle je, aby se děti naučily používat ICT, například internet, bezpečně. Tak, aby co nejvíce využily možných přínosů a zároveň se co nejvíce vyhýbaly rizikům či újmě. 

Nás zajímalo, jak rodiče přistupují k sociálnímu využívání ICT, tj. jak dospívající využívají ICT ke komunikaci s ostatními lidmi. To zahrnuje témata jako: s kým je v pořádku komunikovat online a o čem, kdo by měl a neměl být mezi přáteli na sociálních sítích nebo které fotografie a za jakých okolností mohou být sdíleny online. V této oblasti používání ICT je dobré si uvědomit, že rodiče a děti mohou bavení se s lidmi na internetu vnímat odlišně. Rodiče se často spíše obávají narušení soukromí, agresivních zpráv a komentářů nebo nevyžádaných sexuálních návrhů a obsahů, kterým jejich děti mohou být vystaveny. To vše jsou témata, o kterých se v médiích často píše. Na druhou stranu mezi dětmi, a zejména mezi dospívajícími, jsou online sociální interakce velmi oblíbené a oceňované. Pomocí ICT mohou zůstat v kontaktu s přáteli, prohloubit své vztahy nebo si najít nové kamarády Není tedy překvapivé, že využívání ICT ke komunikaci, ať už se stávajícími přáteli, nebo s novými lidmi, je pro dospívající běžné (viz např. report EU Kids Online: Smahel et al., 2020), a že někteří se s lidmi z internetu setkávají i osobně, offline (viz náš další nedávný příspěvek na blogu, Mýlek, 2022).

Rodiče proto stojí před nelehkým úkolem - jak vybalancovat své výchovné strategie, aby své děti chránili před možnou újmou (která je v případě online komunikace málo pravděpodobná, ale může být závažná, viz Dedkova, 2015) a zároveň je nepřipravili o potenciální výhody? Zaměřili jsme se na dva typy strategií, které rodiče volí – restriktivní (zákaz určité formy interakcí, nastavení pravidel omezujících některá setkání), a aktivní mediaci (rozhovory s dětmi o jejich online interakcích, poskytování rad, jak zůstat při online interakcích v bezpečí).

Zjistili jsme, že rodiče dětí ve věku 11-17 let používají obě strategie často, a to více u dcer a mladších dětí. Zdá se, že o ně mají rodiče větší obavy, patrně proto, že je považují za zranitelnější. Je to pochopitelné - jednou z častých rodičovských obav je vystavení sexuálním návrhům nebo obtěžování. K obavám z toho, že mladší děti budou vystaveny sexuálně motivovaným interakcím předčasně, se zde přidává i rozšířený strach z "online pedofilů.” Rodiče tedy věnují větší pozornost online interakcím u mladších dětí než u starších dětí, které jsou zdatnějšími uživateli ICT, mají větší zkušenosti s mezilidskými vztahy a jsou samostatnější. Strach ze sexuálního obtěžování může také vysvětlit, proč se dcerám dostává více rad a omezení než synům. Sexuální násilí je genderově podmíněné - ženy se stávají oběťmi častěji než muži a články v médiích týkající se "online pedofilů" obvykle ukazují mužské pachatele.

Zajímalo nás také, jak souvisí restriktivní a aktivní mediace s tím, jak často se dospívající na internetu zapojují do interakcí s lidmi, které znají pouze online. Zjistili jsme, že restriktivní mediace do značné míry "funguje" - více restrikcí souvisí s méně častými interakcemi s takovými lidmi. Zdá se přitom, že restrikce fungují díky tomu, že mění vnímání rizik u dospívajících. Když rodiče nastaví restriktivní pravidla pro interakce s novými lidmi na internetu a nevysvětlí, jak se do nich zapojit bezpečně, jejich děti je mají tendenci vnímat jako nebezpečné a zapojují se do nich méně často. Na druhou stranu aktivní mediace neměla s mírou těchto interakcí ani s vnímaným rizikem žádnou souvislost. To by však nemělo rodiče nabádat k tomu, aby aktivní mediaci (rozhovory s dětmi, vysvětlování důvodů a poskytování rad) opomíjeli a zaměřili se pouze na pravidla a zákazy. 

Aktivní mediace je zásadní výchovnou strategií - podporuje samostatnost dětí a kritické myšlení, které může dospívajícím pomoci řešit rizikové situace. V naší studii nerozlišujeme, zda interakce s novými lidmi byly pro dítě rizikové, či nikoli, ani jak vypadaly; zaměřili jsme se pouze na jejich četnost. Je možné, že aktivní mediace sice nesouvisí s četností, ale svoji roli sehrává jinde. Může například pomoci dětem, aby si pečlivěji vybíraly, s kým budou na internetu komunikovat, nebo aby lépe zvážily, co je v pořádku s nimi sdílet a co ne. 

Zásadní je, že pouhá restrikce - bez rad a vysvětlení - děti na online komunikaci a její specifická potenciální rizika nepřipraví. Komunikace přes internet, a to i s lidmi, které děti poznaly online, je v současném digitálním světě v podstatě nevyhnutelná. Děti je třeba naučit, jak tyto interakce zvládat. Musí vědět, jak při nich zůstat v bezpečí a jak využívat výhod, které poskytují - to vše bez přehnaného strachu. Vyvážený přístup k rodičovské mediaci - kombinace aktivní mediace s odůvodněnými restrikcemi (a také dalšími strategiemi, na které se tato studie nezaměřila , např. monitorování nebo supervize), je skvělým způsobem, jak dětem pomoci využít potenciál ICT, který nabízí.

 

Článek je publikovaný se svolením výzkumného pracoviště IRTIS na Fakultě sociálních studií Masarykovy univerzity

Seznam zdrojů

Dedkova, L. (2015). Stranger is not always danger: The myth and reality of meetings with online strangers. In P. Lorentz, D. Smahel, M. Metykova, & M. F. Wright (Eds.), Living in the digital age: Self-presentation, networking, playing, and participating in politics (pp. 78-94). Brno: Muni Press. Available here.

Mýlek, V. (2022, November 16). Why do Czech adolescents meet face-to-face with people from the internet? IRTIS blog. [blogpost]. Available here.

Smahel, D., Machackova, H., Mascheroni, G., Dedkova, L., Staksrud, E., Ólafsson, K., Livingstone, S., & Hasebrink, U. (2020). EU Kids Online 2020: Survey results from 19 countries. EU Kids Online. https://doi.org/10.21953/lse.47fdeqj01ofo