DigComp, neboli Rámec digitálních dovedností pro občany (Digital Competence Framework for Citizens), je iniciativa Evropské komise zaměřená na rozvoj a posílení digitálních dovedností občanů Evropské unie. Tato iniciativa definuje, co to znamená být digitálně gramotný v moderním digitalizovaném světě.
DigComp byl vytvořen jako reakce na potřebu zvýšení digitální gramotnosti v Evropě. S rychlým nárůstem digitálních technologií v každodenním životě i na pracovištích bylo zřejmé, že dovednosti a znalosti potřebné k účinnému využívání těchto technologií se stávají nezbytností pro všechny občany.
Evropská komise uznala, že bez jasného rámce, který definuje, co znamená být digitálně gramotný, bude těžké formulovat politiky a programy, které by efektivně podporovaly rozvoj těchto dovedností. Navíc existovala obava, že bez takového rámce by se mohla prohloubit digitální propast mezi těmi, kteří mají přístup k digitálním technologiím a dovednostem, a těmi, kteří jej nemají.
DigComp pomáhá jednotlivcům, učitelům, zaměstnavatelům i politikům lépe porozumět a hodnotit digitální dovednosti.
Tím, že nabízí jasnou definici digitální gramotnosti a poskytuje strukturovaný přístup k jejímu učení a hodnocení, hraje DigComp klíčovou roli v rozvoji digitální společnosti a ekonomiky. Mimoto také podporuje celoživotní učení a přizpůsobení se v digitálním věku.
Rámec DigComp je strukturován do pěti oblastí, které pokrývají široké spektrum digitálních dovedností:
Informační a datová gramotnost
Tato oblast zahrnuje dovednosti potřebné pro hledání, shromažďování a správu digitálních informací a dat. To může zahrnovat vyhledávání informací online, ověřování pravdivosti informací a práci s daty.
Komunikace a spolupráce
Tato oblast pokrývá digitální komunikaci a spolupráci, včetně používání sociálních médií, e-mailu, online chatů a dalších digitálních nástrojů pro komunikaci a týmovou práci. Oblast také zahrnuje pochopení a dodržování tzv. netikety, jako je respektování soukromí ostatních či sdílení informací eticky, bezpečně a na základě vzájemné úcty a porozumění.
Tvorba digitálního obsahu
Tato oblast se týká schopnosti vytvářet a upravovat digitální obsah, ať už jde o text, obrázky, audio nebo video. To může zahrnovat použití softwaru pro úpravu textu, vytváření prezentací, programování nebo webdesign.
Bezpečnost
Tyto kompetence pomáhají jednotlivcům chránit sebe a své zařízení před potenciálními hrozbami, které mohou nastat při používání digitálních technologií. Oblast se zaměřuje na základní aspekty kybernetické bezpečnosti včetně ochrany osobních údajů, digitálního chování, ochrany zdraví a bezpečného používání internetu.
Řešení problémů
Tato oblast zahrnuje schopnosti potřebné k řešení problémů v digitálním prostředí, například diagnostikování problémů s hardwarem nebo softwarem, využívání digitálních nástrojů k řešení komplexních úkolů nebo schopnost učit se nové digitální dovednosti a adaptovat se na nové technologie.
Oblasti jsou dále rozděleny do 21 kompetencí a každá kompetence je definována na osmi úrovních pokročilosti, které zahrnují základní, středně pokročilé a pokročilé dovednosti. U každé úrovně je uvedeno vysvětlení, co by jednotlivec měl být schopen udělat na dané úrovni. Tento rámec tak pomáhá jednotlivcům, učitelům i vzdělávacím institucím lépe pochopit, co znamená být digitálně kompetentní a jak tyto kompetence mohou být vyučovány, naučeny a hodnoceny.
DigComp v evropských souvislostech
DigComp je součástí širšího úsilí Evropské unie o posílení digitální gramotnosti svých občanů. Rámec je v souladu s dalšími iniciativami, jako je Akční plán digitálního vzdělávání či politický program Evropská digitální dekáda. Je také klíčovým nástrojem pro dosažení cílů Evropské agendy dovedností, která se snaží zvýšit úroveň dovedností a konkurenceschopnosti v celé EU.
Evropský certifikát digitálních dovedností
Plánovaný Evropský certifikát digitálních dovedností (European Digital Skills Certificate, EDSC) je založen na DigComp rámci a poskytuje standardizovaný uznávaný způsob ověření a dokumentace digitálních dovedností. Projekt EDSC tak bude přispívat k dosažení cílů DigCompu tím, že bude motivovat jednotlivce k rozvoji svých digitálních dovedností a poskytovat zaměstnavatelům jasný ukazatel pro hodnocení těchto dovedností. Certifikát by měl doplňovat již existující vnitrostátní a mezinárodní certifikáty digitálních dovedností, avšak nemá je plně nahrazovat.
V současné době probíhá v několika evropských zemích studie proveditelnosti EDSC, jejímž závěrem by měla být doporučení pro jednotlivé členské státy, jak tento nový typ certifikátu začlenit do svých vzdělávacích aktivit. Jedním z hlavních organizátorů studie proveditelnosti je evropská organizace All Digital a my jsme velmi rádi, že její výkonný ředitel Peter Palvolgyi vystoupí na zahajovací konferenci Týdne pro Digitální Česko a seznámí nás s výsledky této studie. V brzké době tedy můžete očekávat další novinky i od nás.