Pod sloganem „Zapoj hlavu“ proběhne v listopadu na školách po celé republice soutěž Bobřík informatiky. Soutěž otestuje schopnosti žáků základních a středních škol řešit otázky z oblasti algoritmizace, porozumění informacím, řešení problémů, optimalizace a z dalších informatických témat. Letos nově soutěží žáci již od 3. ročníku základní školy až po maturitu.

Nutnost změny zaměření školního předmětu informatika od uživatelského přístupu, od prohlížení internetu a od kancelářských prací směrem k porozumění světu digitálních technologií, k robotice, programování a porozumění datům a jejich strukturám vedla před 15 lety výzkumníky a učitele z katedry informatiky Pedagogické fakulty Jihočeské univerzity k vytvoření soutěže, která měla za úkol popularizovat informatiku jako obor a ukazovat, jak informatické úlohy vypadají. Byla první školní soutěží, realizovanou online. 

V minulých letech soutěž Bobřík informatiky přispěla k formování představ české odborné veřejnosti o podobě závazných státních vzdělávacích dokumentů pro tuto vzdělávací oblast, které jsou v platnosti od letošního roku. Cílí nejen na porozumění počítačům, ale i na rozvoj jedince, rozvíjí jeho informatické myšlení.

Soutěž přispívá k dnes tolik žádanému technickému a STEM vzdělávání, ale současně prezentuje informatiku jako součást všeobecného vzdělání člověka 21. století. 

Soutěž je určena žákům od třetích tříd základních škol až po maturitní ročníky středních škol. Probíhá formou on-line testů v počítačových učebnách ve školách. Během 40 minut žáci odpovídají na 12 situačních otázek z oblasti informatiky. Žáci při soutěži například sestavují program pro robotické vozítko, kódují či dešifrují zprávy, hledají nejkratší cesty, posuzují informace skryté v grafech, hledají chyby v postupech řešení problémů nebo vybírají podstatná data pro informační systém např. školní jídelny. Otázky jsou úměrné věku žáka, v soutěži tak najdeme např. i programovací úlohy pro třeťáčky. Soutěžící se ihned po skončení dozvědí, jak v testu dopadli, a po skončení soutěžení zjistí, které otázky zodpověděli správně, která odpověď je správná a proč a také jak lze na správné řešení přijít. Mohou své výsledky porovnat se spolužáky, u středoškolských kategorií i celostátně.

Jako přípravu na soutěž mohou školy celoročně využívat archiv soutěžních otázek z minulých 15 ročníků, z nichž si učitelé mohou sestavovat vlastní sady úloh pro svoji výuku. Ti učitelé, kteří na tento způsob práce přistoupili, jsou lépe a dříve připraveni na výuku podle nových rámcových vzdělávacích programů, povinných od letošního roku, které oblast informatického myšlení akcentují. „Soutěž využíváme i při výchově nových učitelů. Studenti kontrolují a ladí znění úloh, programují je, pomáhají s organizací či zkouší vymýšlet úlohy. Doktorandi využívají data ze soutěže pro výzkumy z oblasti didaktiky informatiky", udává ředitel soutěže Jiří Vaníček z katedry informatiky.

I díky podporovatelům soutěže Nadaci RSJ a Web4U se vloni soutěže zúčastnilo na 1 300 školách přes 183 000 žáků, což Českou republiku zařadilo na 4. místo na světě mezi cca 55 zeměmi, které obdobnou informatickou soutěž pořádají a při její přípravě spolupracují. V nejstarší kategorii pořádáme ústřední kolo, do něhož postupuje 30 nejlepších z každého kraje. Vítězové ústředního kola soutěže jsou pak zváni na speciální infomatický kemp, pořádaný Matematicko-fyzikální fakultou Univerzity Karlovy.

Bližší informace o soutěži včetně možnosti zapojit školu do letošního ročníku jsou k dispozici na webové stránce www.ibobr.cz.

V rámci letošního Týdne pro Digitální Česko jsme pro veřejnost vytvořili ukázkový bobří test, který si můžete zahrát. Vyzkoušejte si, jak vypadají informatické úlohy. Potřebujete notebook nebo tablet a maximálně  40 minut svého času. Můžete si úlohy jen prohlédnout, ale vsadíme se, že vás některé z nich „vtáhnou“. Lépe pak porozumíte tomu, co se dnes děti ve škole učí, a uvidíte, že tyto úlohy nejsou o pamatování nebo o počítačích, ale o přemýšlení a o skutečném světě kolem nás.